. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Sporten voor beginners (ook voor luilakken!)

 

 

Vind je dat jij meer zou moeten bewegen en gezonder zou moeten leven? Dan is de eerste stap de smoesjes als ‘ik heb geen tijd’, ‘ik heb het te druk’, ‘ik heb het niet nodig’ de deur te wijzen. No excuses, van die bank af en sporten maar! Wanneer je nog een beetje moeite hebt met jezelf motiveren om naar de sportschool te gaan of je aan te melden voor een gezellige teamsport, delen wij graag onze geheimen om effectief thuis te kunnen sporten. Lees verder voor motivatie en tips voor beginnende sporters.

 

Vermijd zwetende lijven, lekker thuis sporten

Wanneer je heel graag fit wilt worden, is het belangrijk om goed te bedenken wat je nou leuk vind om te doen. Het heeft geen zin om jezelf elke keer naar de sportschool te slepen als je er niet blij van wordt (want ja, dat kan, blij worden van sporten!). Wat tips en geheimen voor de toekomstige thuissporters:

  • Als je ruimte genoeg hebt kun je ervoor kiezen om een hele kamer in te richten als sportruimte. Kies voor een paar apparaten zoals een hometrainer, roei-apparaat of crosstrainer. Een voordeel als je kijkt naar sporten in de sportschool is dat de apparaten als het goed is nooit bezet zijn!
  • Thuis kun je lekker je eigen motiverende muziek opzetten
  • Een goede manier om kosten te besparen. Als je thuis gaat sporten heb je in het begin wat kosten voor de aanschaf van apparaten en eventueel andere materialen, maar je hebt geen dure abonnementskosten
  • Geen pottenkijkers! Deze blog heet niet voor niets sporten voor beginners. Als starter heb je misschien geen zin in allemaal ervaren sporters die aan het laten zien zijn wat ze kunnen
  • Sport wanneer je wil! Je hoeft geen rekening te houden met openingstijden. Voel je ineens de behoefte om midden in de nacht op de hometrainer te springen, lekker doen! (wel rekening houden met de nachtrust van de buren)

 

Als je niet van fitness houdt, zijn er ook andere sporten die je makkelijk thuis kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan yoga! Het enige dat je nodig hebt is een yogamat en als je nog niet zoveel ervaring hebt, ook een YouTube-filmpje met wat instructies. Een andere populaire optie is nog altijd hardlopen. Dit kun je alleen of met zijn tweeën doen en langzaam je conditie opbouwen met bijvoorbeeld een app. Thuis sporten was nog nooit zo eenvoudig!

 

Hoe houd je dat sporten nou vol?

Als het sporten niet in je bloed zit, kan het lastig zijn om de motivatie vast te houden als je eenmaal bent begonnen. Een paar handige tips van ons voor jou! Ten eerste raden wij aan om vaste dagen te kiezen waar op je sport. Ook thuis zorgt dit ervoor dat je in een ritme komt en dat je conditie niet meteen weer inzakt. Daarnaast is het misschien fijn om een sportmaatje te zoeken, waar je mee kunt gaan hardlopen of een yogasessie kunt doen. Stel doelen voor jezelf, bijvoorbeeld over hoe vaak je sport, hoe lang, hoeveel kilometer je moet kunnen rennen. En nog belangrijker: geef jezelf een beloning als je een doel hebt bereikt!

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .